Din guide til proteinpulver

Du kender helt sikkert nogle, der tager proteinpulver i forvejen. I den forbindelse har du muligvis overvejet om, det også er noget, som du skal gøre. Proteinpulver er det mest brugte kosttilskud, men har du virkelig brug for det? Det kan du læse meget mere om i denne komplette guide, der kommer rundt om mange af de relevante områder inden for emnet.

Har jeg brug for proteinpulver

Det kan være rigtig svært at svare på om, du har brug for proteinpulver eller ej. Det afhænger nemlig at dit aktivitetsniveau og dine madvaner. Du skal begynde at tage proteinpulver, hvis du ikke får nok protein gennem din egen daglige kost. Hvis du skal opfylde din krops behov for protein, så skal du indtage fødevare med højt proteinindhold som fisk, kød eller bønner.

Derudover er det også en god ide at tage proteinpulver, hvis du dyrker motion eller sport på et mellemhøjt niveau. Et mellemhøjt niveau svare til flere gange om ugen. Protein er nemlig musklernes byggesten, der hjælper med at restituere og genopbygge dine nedbrudte muskler hurtigere. Det betyder også, at du kan træne oftere, da du ikke er øm i lige så mange dage ad gange.

Hvilken type protein skal jeg vælge

Du kan vælge imellem mange forskellige typer af protein. Derfor skal du være opmærksom på, at du vælge den rigtige variant, da det skal passe til dig. Der findes både valle, kasein, soja og ris, men du skal vælge valleprotein.

De to mest almindelig slags protein inden for denne kategori er hhv. whey 100 protein eller weightgainer. Weightgainer hjælper dig med at tage vægt på, da der er tilsat kulhydrat i pulveret. Dog skal din vægt primært styres af kosten, hvorimod weightgainer kun skal fungere som supplement.

Whey 100 protein er rent protein, som ikke er tilsat kulhydrat. Du skal vælge denne variant, hvis du tager nemt på i vægt eller ønsker at tabe dig hurtigt.

Hvornår og hvor meget protein skal jeg tage

To af de mest stillede spørgsmål vedrørende proteinpulver er, hvornår du skal indtage det, og hvor meget du skal tage ad gangen. Og ja, det får du også svar på i denne guide, så du er klar til at bruge dit proteinpulver optimalt.

Du kan faktisk både indtage proteinpulver før, under og efter træningen. De fleste, der dyrker styrketræning eller bodybuilding, indtager det som regel 30 minutter efter træningen. Hvis du dyrker sport næsten hver dag, så anbefales det at du indtager 1,5-2,0 gram protein pr. kilo kropsvægt. Det vil sige, at du skal indtage 150gram om dagen, hvis du vejer 75 kg.

Fordele vs. Ulemper ved proteinpulver
Det er både fordele og ulemper forbundet med indtagelsen af proteinpulver. Fordelene er, at det er effektivt til at opbygge muskelmasse, det mætter godt, det smager godet og det er en budgetvenlig proteinkilde sammenlignet med almindelig kost.

Derimod er ulemperne, at du kan risikere at tage på i vægt, hvis du indtaget for meget. Hvis du også er interesseret i proteinpulver, så klik her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *