Graviditet & Styrketræning

Må man træne når man er gravid og hvor meget? Er det farligt og løbe for baby. Må man løfte tungt efter 2 semester? Følg med og bliv klogere.

JA! Du må gerne træne når du er gravid.

Faktisk er det sådan at hvis du implementerer fysisk aktivitet og træning igennem hele din graviditet, er det med til at opretholde en stærk fysisk holdning. Samtidig kan det afhjælpe rygsmerter og være med til at nedsætte stress, både fysisk og psykisk. Er du ikke vant til at træne, er det bedst at rådføre sig med enten jordemoder eller træningsekspert som kan hjælpe dig med den mest skånsomme og sunde start. Du kan sagtens starte med at powerwalke, det er ganske ufarligt. Det er en god måde at starte med at aktivere de muskler som du måske ikke er vant til at bruge. Både for dig og baby, er det vigtigt at være med til at sikre de mest hensigtsmæssige optimale forhold så i begge får den bedste start.

Man anbefaler en 30 minutters aktiv rutine, for gravide. Man må gerne træne mere, men du må heller ikke overbelaste kroppen. Konditionstræning aktiveret hele kroppen, hjælper lungerne til over tid at optage mere ilt. Det betyder at kroppen bliver bedere til at levere ilt til hjerne, blodbaner og ud til musklerne. Denne træningsfor er også refereret til som værende det man kalder kredsløbstræning.  Hvorfor er det så vigtigt? Jo, fordi din kondition har direkte indflydelse på din og babys sundhedstilstand. Konditionstræning er med til at skabe et velfungerende kredsløb og hjerte, som desuden er direkte linket med en længere levestandard.

Styrketræning og graviditet

Man må selvsagt selvfølgelig også gerne træne styrketræning. Styrketræning er med til at genopbygge musklerne, ved at man først river dem i stykker ved at påfører en tungere belastning, som river de små muskelfibre over. Er du vant til at styrketræne, skal du indstille dig på at træne anderledes hvis du er gravid. Styrketræning skaber bedere kommunikation mellem hjerne, nerver og muskler Invester et par timer om ugen i træningscenteret så du kan bære rundt på babylift og baby uden besvær.

Det rette gear & outfit

Din krop vil ændre sig drastisk løbende din graviditet og der går ikke lang tid før trøjen strammer, eller træningsbukserne ikke længere passer rundt om livet. Også selvom det er stretch materiale. Du har sikkert et GOTO-brand som du har købt i mange år fordi det passer dig perfekt. Måske er det tid til at kikke i en ny retning, og måske er en  Calvin Klein sports bh lige det du står og skal bruge nu. Det er en god ide at tilpasse trænings udstyr og tøj med den situation du står i nu. Det er vigtigt at det både giver den rette støtte og samtidig er behagelig at have på samtidig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *