Hold motivationen

Når det kommer til træning og motivation, oplever de fleste, at der er nogle dage, hvor man er meget motiveret og andre dage, hvor man skal kæmpe for at finde motivationen og komme afsted til træning. At sætte konkrete mål for sin træning kan hjælpe til, at man holder motivationen oppe, fordi man har noget specifikt at gå efter.

Sæt realistiske mål

Det kan være en god idé at opstille både kort- og langsigtede mål for din træning. Skriv dem ned på et stykke papir eller på din telefon. På den måde har du altid listen tæt på, så du kan minde dig selv om, hvorfor det er du gerne vil træne og så lette numsen fra sofaen og tage op at træne.

Hvad vil du gerne have ud af din træning? Og vær realistisk omkring det. Der er ingen, der kan tabe 10 kg på en uge. Og det kan også virke uoverskueligt at sætte det som et mål at skulle tabe 10 kg på tre måneder. Del det i stedet op, så du de første 14 dage skal have tabt 2-2,5 kg. Og der er heller ingen, der starter med at løbe et maraton eller squatter sin egen vægt med det samme. Vær realistisk med din mål, både i forhold til resultatet, men også i forhold til, hvor lang tid du giver dig selv. I forhold til de langsigtede mål er det en rigtig god idé at dele det op i delmål, som du kan hakke af efterhånden som du gør fremskridt.

Det kan også være et mål for sig selv at træne. Hvis du har en idé om, at det vil være godt for dig at komme afsted tre gange om ugen, så sæt det som et mål.

Beløn dig selv

Når du har holdt aftalerne med dig selv, nået dine mål og fået de resultater du ville, så husk at belønne dig selv! Beløn dig selv for dit gode arbejde og udholdenhed.

Hvis du har brug for et ekstra skub på motivationssiden, så sæt dig på forhånd for, hvilken belønning du skal have, når du har gennemført målet. Og prøv at undgå at spise din belønning. Hvis du lige har tabt 5 kg, så lad være med at belønne dig selv ved at gå amok på kagebordet. Forkæl dig selv med et spaophold i stedet. Hvis det lykkedes dig at træne tre gange om ugen i den periode du satte dig for, så køb et par nye solbriller, træningstøj – hvad du godt kunne tænke dig. Sæt dig for, at når du er kommet op på at kunne løbe hurtigere, må du gerne købe det købe nyt tøj, som du kan inspiration til her.

Det kan være svært altid at holde motivationen og nogle dage gider man bare ikke. Men prøv at sætte nogle mål for dig selv og find ud af med dig, hvilken belønning, der vil kunne holde dig motiveret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *