Hvordan lever man sundt så man taber sig?

Måske er du interesseret i at smide nogle kilo? Måske er du interesseret i at tage muskler på? Eller måske er du simpelthen bare interesseret i at leve sundt? Vi har samlet 5 simple tips til at leve sundt.

Tip nummer 1: Bevæg dig mere

Alle ved, at man øger sin forbrænding ved at bevæge sig mere. Det er efterhånden gammel videnskab, men alligevel leder folk konstant efter hurtige løsninger. Der findes bare ikke nogen hurtige løsninger – så du er nødt til at sikre at du bevæger dig “nok”. Hvad er nok? Det afhænger naturligvis af dit daglige indtag af kalorier. Gode forslag til “billig bevægelse” er dog at skifte nødvendig transport ud med noget hvor du bruger kroppen. Det kan være du i dag tager bussen eller bilen på arbejde. Er det muligt du kan gå noget af vejen? Kan du evt. Tage cyklen? Hvis du eksempelvis bor i København eller Århus er det oftere hurtigst at tage cyklen og da du alligevel skal transporteres frem og tilbage mellem arbejde og din bopæl er det “gratis” motion.

Tip nummer 2: Spis færre kalorier end du indtager.

Er du glad for god mad? Velkommen i klubben. Hvis du vil sikre at du eksempelvis taber dig er det dog nødvendigt at du spiser mindre end du indtager. It’s as simple as that. Om du tager på eller taber dig er afhængig af energitilførslen i din krop. Hvis du forbruger mere energi end du tilfører taber du dig. Hvis du tilfører mere energi end du forbruger, tager du på.

Tip nummer 3: Spis eksempelvis low-carb

Alle kalorier er muligvis ikke ens. Moderne forskning viser, at du muligvis kan gøre en positiv forskel for din krop ved at spise færre kulhydrater. Den såkaldte “low carb” kur. Mange gør dog fejlen, at de får alt for lidt energi, så de derfor er ekstremt trætte og mærker en “low carb flu”. Hvis du spiser meget få kulhydrater bør du øge dit indtag af fedt. F.eks ved at spise avokado, hytteost eller noget andet fedtrigt således at du får nok energi til at komme igennem dagen.

Tip nummer 4: Sæt dig ind i hvad der er god mad.

Er du en foodie eller måske en ægte eatie? Så er det en god idé at du får sat dig ind i præcis hvilken betydning manden du spiser har på din krop. Det kan godt være du elsker lækker mad, men overvej at finde restauranter der serverer mad som ikke bare smager godt, men også er sundt for dig.

Tip nummer 5: Hyr en personlig træner eller diætist

Du kan naturligvis også overveje at hyre en diætist eller en personlig træner til at hjælpe dig. Hvis du googler kan du finde en del. I særdeleshed København og Århus har en del af begge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *