Kom godt i gang med træningen

Sundhedsbølgen er over os som aldrig før, og flere og flere danskere vægter sundhed højt – i hvert fald vil rigtig mange danskere gerne vægte sundheden højt. Sundhed er mange ting og altså ikke bare sund mad og træning. Sundhed handler i høj grad om velvære og selvværd – for det er nu en gang vigtigt, hvordan vi tænker om os selv, og hvordan vi har det inden i.

Mangler oplever, at de får et bedre selvværd, når de kommer i bedre fysisk form. Dette hænger måske sammen med, at der bliver frigivet endorfiner i vores hjerner, når vi dyrker motion – og disse endorfiner er med til at gøre os glade. At få motion presset ind i en travl og hektisk hverdag kan dog være svært, og derfor får du her nogle gode råd til, hvordan du kan komme godt i gang med træningen – selvom du har travlt.

Drop bilen – tag cyklen

I en travl hverdag kan det være svært at finde tiden til motion – derfor kan det være en rigtig god ide at erstatte noget af den tid, du allerede bruger, med motion. Det kan du gøre ved at erstatte tiden, du bruger i bilen, men noget tid på din cykel. Du kan for eksempel tage cyklen på arbejde – hvis du ikke har for langt selvfølgelig. At bruge cyklen i stedet for bilen er en klassiker, fordi den er nem. Det er overskueligt og ikke overvældende. Hvis du ikke har en cykel, kan det være en ide at investere i en elcykel. En elcykel er især god, hvis du skal cykle længere ture – da motoren er en ekstra hjælp til dig. Motoren driver dog ikke cyklen, og du får derfor stadig motion, når du cykler på en elcykel. Læs meget mere om elcykler her, hvis du synes det lyder, som en god ide.

Gå en aftentur

I løbet af dagen kan det være rigtig svært at finde et pusterum, hvor der er tid til motion. Derfor er der rigtig mange, der dyrker motion om aftenen, når dagens praktiske gøremål er ordnet. Motion behøver dog ikke altid at føles som motion – du kan for eksempel gå en tur. En gåtur er en hyggelig måde at røre kroppen på, fordi det ikke føles så anstrengende som en løbetur eksempelvis.

Gør dine daglige gøremål

Selvom det måske ikke føles sådan, laver de fleste motion i det daglige, uden de tænker over det. Når du gør rent eller arbejder i haven, motionerer du rent faktisk – så gør mere af det. Lad være med at udskyde de praktiske gøremål. Se dem i stedet som en mulighed for motion og for at komme i form.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *