Sådan implementerer du nemt sundhed i din hverdag

Sundhed kan betyde mange ting – det er ikke kun hårde løbeture og store portioner grøntsager, der skal til, for at kunne få et sundere jeg. Der er derimod mange flere ting, der spiller ind. Her er nogle tips til hvordan du nemt at forbedre din sundhed i løbet af den travle hverdag.

Optimer din fysiske aktivitet

En halvtimes løbetur kan være svært at tvinge sin krop til. Hurtigt kan du komme med et hav af undskyldninger, så det igen ender med at løbeturen bliver droppet, og du bliver liggende på sofaen. Men du kan sagtens få motion igennem få, simple tiltag.

Står du utålmodigt i køkkenet og venter på, at vandet til din kop te har kogt færdigt? Gå ned på gulvet og lav nogle armstrækninger i mellemtiden – gør det til en vane at udnytte ventetiden. Har du ikke tid og overskud til at tage ned i det lokale fitnesscenter efter arbejde? Stå op en halv time tidligere end normalvis og tag cyklen på arbejde. Så slipper du får at skulle gøre det efter arbejde, hvor overskuddet oftest er på sit laveste.

Når påskeferien kommer, kan det også være, at det er det oplagte tidspunkt til at få gang i den fysiske aktivitet. Måske skal husets facade have en omgang maling? Find en stige og pensler frem fra skuret og begynd at mal. Lige meget hvad du finder på, vil det give dig noget frisk luft, som med garanti vil være godt for dig og din sundhed.

 

Hav et mål i hverdagen

Noget, der også kan forbedre din generelle sundhed i hverdagen er, hvis du opsætter nogle mål og når disse. Det vil give dig selvtillid og glæde, når følelsen af, at du har opnået noget rammer dig. Dette skal bestemt ikke undervurderes. Samtidigt vil du også få et bedre overblik over, hvilke opgaver du skal løse og inden hvornår. Begynd derfor at lave en liste med ændringer og mål, du længe har gået og tænkt over og prioriter disse.

Simple kostændringer

At spise sundt betyder ikke nødvendigvis, at du skal afholde dig fra alt det lækre retter og i stedet udskifte dette med kylling og broccoli hver eneste dag.

Der er andre ting, du kan gøre – simple ændringer – men som din krop vil sætte stor pris på. Finder du sundere alternativer for de usunde ting, du normalt plejer at indtage, får du stadig dine yndlingsretter og mad bare i en sundere version.

Skift det lyse brød ud med noget lækkert rugbrød fuld af kerner. Køb grovpasta i stedet for den sædvanlige. Tilføj nogle gulerødder til kartoffelmosen. Udskift dine chips med ristede mandler. Mange små ting vil give store ændringer i sidste ende – og du vender dig hurtigt til dine udskiftninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *