Sådan kommer du ned i fedtprocent

Der er ikke længe til sommer, og det er derfor på tide, at begynde sin cut periode. Det er nemlig nu, man skal af med alt det overskydende fedt, som man har lageret rundt omkring på kroppen. Men det kan være hårdt, at skulle ned i fedtprocent. Vi vil i denne artikel derfor forsøge, at berøre nogle af de ’cutting relaterede’ emner.

Kalorie underskud

Hvis man skal være helt kort og konkret, så er det vigtigste, at man ligger i kalorieunderskud når man skal cutte.  Det er dog ikke helt lige meget, hvordan kalorieunderskuddet skabes og hvor stort det er. Det har nemlig stor betydning, for ens resultater, hvor stort kalorieunderskuddet er. For selvom det kan være fristende, at køre et stort kalorieunderskud, så man slipper hurtigt af med de overflødige kilo, vil det kunne have store konsekvenser for ens krop, hvis det forsætter over en længere periode.

En tommelfingerregel er, at jo hurtigere man taber sig, jo mere muskelmasse vil man miste. Men det er de færreste der har et ønske om, at miste muskelmasse i denne forbindelse. Derudover vil man ved et lavt kalorieindtag, også sætte ens forbrænding ned. Den negative effekt på forbrændingen, vil blive yderligere forstærket hvis man også mister muskelmasse. Derfor vil de i de fleste tilfælde, være bedst, at opretholde et mindre kalorieunderskud. På den måde kommer fedtet lidt langsommere af, men man vil opnå de bedste resultater. Hvis man ikke er meget overvægtig, eller har en meget høj fedtprocent, bør man som udgangspunkt holde sig til et kalorieunderskud på 5000 kalorier. Hvis man er meget overvægtig, vil man god kunne have et lidt større kalorieunderskud.

Motion og træning

Når man cutter, skal man passe på, at man ikke overtræner. Mange tror, at man kan træne sig til mere markerede muskler, og man kan punktforbrænde med træning. Det er vigtigt allerede nu, at pointere, at det kan man ikke. Det hjælper ikke, at du under din cut fase laver 20 forskellige maveøvelser. Du vil nemlig ikke forbrænde mere fedt på maven af den grund, ikke dermed sagt, at du ikke skal træne maven. Men det er bare vigtigt, at man forstår, at man ikke kan forme muskler som sådan. Ens muskler kan enten blive større eller mindre, de kan ikke blive slankere, længere eller mere bulky af træning.

En god ting når man cutter er, at dyrke noget cardio. Det behøves ikke være flere timer på løbebåndet. Det kan sagtens være, at du investere i sportscykler fra Pedalatleten, så familien kan cykle mere rundt. På den måde forbrænder man nogle kalorier, hvilket er godt under cut, hvor man jo gerne skal ligge i kalorieunderskud.

Mange tror som sagt, at man under cutting fasen, skal træne på en helt speciel måde. Men faktisk er det vigtigste for mange, at man bibeholder sin muskelmasse samtidig. Man skal derfor ikke ændre sin træning så meget, når man cutter. Så hvis du har været vant til, at træne hårdt og tungt, så forsæt med det når du cutter. Ikke dermed sagt, at du ikke må lave små ændringer. Der er bare ikke nogen grund til, at du begynder, at eksperimentere for meget, under din cuttingfase.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *