Søvn og træning går hånd i hånd

Vidste du, at effektiv træning kræver en ordentlig nattesøvn? Det er bevist, at en ordentlig nattesøvn påvirker din træning, idet man herved restituerer de muskler, man træner om dagen. Det betyder helt grundlæggende set, at musklerne får tid til at slappe af efter en hård træning, idet det først er, når man sover, at man slapper helt af. Dette gælder uanset, om du bokser, cykler eller styrketræner, og for den seriøse atlet er en god nattesøvn derfor en del af den effektive træning.

De professionelle atleter afhænger af søvn

For ikke mange år tilbage sagde den kendte bodybuilder Arnold Schwarzenegger, at man ikke måtte sove mere end seks timer i døgnet, for derved kom man bagud i forhold til sine konkurrenter. Denne udtalelse måtte han senere modificere, idet det selvfølgelig ikke var tilfældet i hans karriere som bodybuilder (udtalelsen kom som led i hans politiske karriere). Han kom i sin uddybning blandt andet ind på, hvor vigtig en ordentlig restitution egentlig er, og han fik i den forbindelse også fortalt, at man ikke som bodybuilder kunne nøjes med at sove seks timer.

Hele historien er et bevis på, hvor vigtig en nattesøvn er for din træning, og hvis man går med en drøm om at blive en professionel bodybuilder, kan man altså ikke gå på kompromis med sin nattesøvn. Det betyder også, at man, når man skal sove, har noget ordentligt at sove i. Og i den forbindelse taler vi selvfølgelig om sengen. Sengen er central i forbindelse med at få tilstrækkeligt med god nattesøvn, for ligger man ikke godt i sin seng, får man ikke det optimale ud af natten. Derfor er det vigtigt, at man har en ordentlig seng, og man må altså ikke gå på kompromis med kvaliteten heraf. En oversigt over senge og deres funktioner kan ses på siden her. Her kan man blandt andet finde ud af, hvad fordelene ved en boxmadras er. Boxmadrassen er speciel, idet den har en unik evne til at opnå den dybe søvn, hvilket er den søvn, der skaber bedst mulige rammer for den restituerende søvn. Se eventuelt også, hvilke fordele der er ved en enkeltseng til forskel fra en dobbeltseng.

Dynen og puden er også vigtig

Dynen og puden er heller ikke helt uvæsentlig i forbindelse med træning, da de – ligesom selve sengen – har en vigtig funktion for den gode nattesøvn. Her kan det være ideelt at vælge en skumpude og en tynd dyne, da man således får den bedst mulige nakkestøtte, og man sveder ikke i løbet af natten. Forkert nakkestøtte og svedeture er netop nemlig i sig selv irritationsmomenter, der på samme måde som en dårlig seng er grundlag for, at man ikke falder i den dybe og mest attraktive nattesøvn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *