Sund kost til dig der træner meget – 3 gode råd

Er du en af dem der jævnligt går i fitness og dermed træner meget? Når du træner meget, er det vigtigt at fokusere på at spise rigtigt på træningsdagene og generelt holde en sund livsstil, for at du får det mest optimale ud af din træning.

Spis i god tid inden træning

Når du træner, er det vigtigt at kroppen får mange vitaminer til træningen. Du skal dog ikke indtage et stort måltid inden træning, da det vil gøre kroppen sløv til selve træningen.

Som hovedregel skal store måltid indtages 2-3 timer inden træning, for at give kroppen de bedste betingelser under selve træningen.

Under selve træningen kan du få ekstra energi ved at have forskellige barer eller drikke, som er lavet til at give energi under træning.

Efter træning er det vigtigt at få proteiner, for at kroppen får de bedste betingelser for restituere og opbygge muskler.

 

Indtag masser af væske

Før, under og efter træning er indtaget af væske utroligt vigtigt. Helt generelt er det vigtigt at drikke meget vand, for at bibeholde en sund kost.

Vand under træning er vigtigt for ikke at blive dehydreret og dermed også for at holde et godt energiniveau gennem hele træningen. Det er samtidig vigtigt at drikke vand efter træning for at hjælpe på den væskemangel der har været under træning.

Du kan med fordel sætte et mål for, hvor meget vand du skal drikke på en træningsdag for at minde dig selv om at drikke nok vand.

 

Planlæg sund mad med en kostplan

For at holde styr på din kost er det en stor fordel at lægge en madplan, hvor du får overblik over din kost løbende.

Det bedste er at lægge en madplan for minimum en uge ad gangen, så du har et løbende overblik.

Det er nemmere at holde overblik over din kost med en madplan, fordi du på engang planlægger måltiderne i stedet for at det sker løbende. Du kan dermed bedre sikre at du får sammensat en varieret kost, hvor du får alle de nødvendige vitaminer og mineraler.

Det er samtidig også nemmere at holde sig til den sunde kost, hvis du ved hvad der skal laves til aftensmad og ikke skal stå med det spørgsmål hver aften.

Når du laver kostplanen, kan du samtidig overveje om du vil supplere med forskellige kosttilskud. Kosttilskud er en god måde at få ekstra vitaminer på. Hvis du trænger meget, er det fx vigtigt at få mange proteiner til at opbygge muskler af. Her kan du blandt andet bruge spirulina, der er en fantastisk kilde til protein og derfor er godt til dig der træner meget. Du kan læse mere om Spirulina og fordelene ved det kosttilskud hos Jala-Helsekost.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *